Razlike u cijenama izrade stranica

Svi mi koji imamo potrebu za posjedovanjem kvalitetne internet stranice, nebrojeno puta smo se našli u situaciji da tražimo izvođača radova – programera i dizajnera za stranice, a da nam nakon prikupljenih desetaka ponuda, raspon ponuđenih cijena ide od 500 Hrk pa sve do 10,000 HRK.

Kako je ovakav problem na HR tržištu prisutan otkada je osnovan Carnet i otkad postoji .hr domena, odlučili smo se samostalno na simulaciju potencijalnoga naručitelja internet stranice kontaktirati više ili manje poznate tvrtke koje se bave izradom internet stranica, nekoliko freelancera, kao i nekoliko “fušera” koji ne izdaju fakture. Pristupili smo malom istraživanju tržišta na uzorku od 10 tvrtki s dugogodišnjom tradicijom 5 iz RH i 5 iz EU, 5 domaćih freelancera, 5 stranih freelancera i 5 osoba koje obavljaju takve radove kroz neprijavljenu djelatnost – “na crno”.

Započeli smo s 3 renomirane tvrtke u RH kojima izrada internet stranica nije “core” biznis, ali između ostalog među svojim uslugama nude i uslugu internet stranica.

NARUDŽBA KOD 5 DOMAĆIH TVRTKI

Tvrtke koje smo kontaktirali, 4 kao core biznis obavljaju sistem integracije, dok je jedna nativna hosting kompanija koja nudi usluge jednostavnijih web radova. 4 od njih imaju razvijeni call centar i na prvi pogled jasno je da se radi o istinskim korporacijama, da postoje kao brand na međunarodnom tržištu, ali je prisutna činjenica da im izrada internet stranica kao poslovanje nije toliko poslovno interesantno koliko ostale djelatnosti unutar njihova poslovanja. Dok hosting kompanija isključivo komunicira putem chat servisa i e-maila.

Sve 4 postavile su donji limit izrade osnovne internet stranice na iznos 10.000 Hrk, (doduše jedna je postavljena kao 9,990 HRK) i ispod te cijene neće niti pregovarati. Činjenica je da sa poslovnog aspekta ne postoji masovno “štancanje” internet stranica koje se veleprodajno mogu prodavati u lotovima, pa je jasno da nekome tko nije nativno web developer tvrtka da im takav oblik poslovanja oduzima relativno puno vremena, trajno se vežu za klijenta kroz post-service, a da bi to uspješno i cjenovno prihvatljivo obavljali moraju imati i djelatnike koji se bave isključivo tim poslom.

U pravilu, opisane kontaktirane tvrtke pri narudžbi internet stranice, obavezno traže vanjskog suradnika, nerijetko i nas, koji im izdaje ponudu na realnu stvarnu cijenu usklađenu s nekakvim europskim i domaćim standardom cijene, kvalitete usluge i količine radova koji obuhvaćaju izradu takve stranice, dok oni kao posrednici stvaraju dodanu vrijednost – gdje nerijetko samo poslovanje naplaćuju i dvostruko više od vlastitog troška. Ciljaju isključivo na korisnike koji nemaju nekakvo pozadinsko znanje o cijenama, usluzi i generalno standardima izrade samih stranica, i to su im jedini zanimljivi klijenti. U prijevodu – ili ćemo naplatiti 10.000 Kn za radove, ili nećemo raditi. — Ima logike za nekome komu core biznis nije izrada internet stranica. Stranice će vjerojatno biti korektno izrađene i dizajnirane, međutim post service (odnosno usluga nakon isporuke) gotovo da ne postoji. Često se klijent sam mora snalaziti za pronalazak poslužitelja, sam podešavati DNS zapise – webmastering i održavanja instaliranih sustava uglavnom nisu u repertoaru post service usluga i nakon što ste dobili svoju dobro preplaćenu stranicu ostajete “on your own”.

U pravilu nakon takvog posla, događa se da se nađete u situaciji gdje morate tražiti druge izvođače koji će vam sustav uredno održavati, nadograđivati, implementirati zakrpe, objavljivati sadržaj i obavljati ostale webmastering radove.

Ove stranice se plaćaju jednokratno, po sistemu ključ u ruke – ali su i u startu najskuplje.

NARUDŽBA KOD 5 DOMAĆIH FREELANCERA PREKO RAZLIČITIH FREELANCER SERVISA

Raspon cijena kretale su se od 150 USD do 950 USD. Naš zahtjev je definirao jednostavnu stranicu za mali obrt, – nemamo server i nemamo pojma što znači DNS, MX, domena, hosting provider itd… što je i najčešća situacija kada netko naručuje internet stranicu.

Zajednička činjenica je bila ta, da nema niti jedan od njih koji nove stranice  može smjestiti na server. Da ne postoji daljnje održavanje, pošto servis putem kojeg smo naručili uslugu omogućava samo podnošenje novog zahtjeva za održavanje, te da je nakon isporuke nemoguće dobiti dodatne modifikacije bez nadoplate odnosno ne postoji “grace” period za usklađivanje “ukusa” i mišljenja.

Kod ovih usluga, najveći nedostatak je post-service a kvaliteta varira od usitinu lošeg rada, do iznimno dobrih – međutim kvaliteta često nije provjerljiva prije nego li se stranice isporuče, a tada je već kasno.

NARUDŽBA KOD 5 STRANIH FREELANCERA

Ovo je bila iznimno zanimljiva kategorija za testiranje, i moramo naglasiti da je cijena eksponencijalno višestruko rasla što je potencijalni izvođač bio “zapadnije”. U odnosu na naš zahtjev, dobili smo ponude iz slijedećih zemalja:

  1. Pakistan – 9 USD
  2. Bangladeš – 12 USD
  3. Kina – 13 USD
  4. Belgija – 320 USD
  5. Nizozemska 335 USD

Ono što je najzanimljivije za Pakistanskog i Indijskog ponuđača, pri komunikaciji, Engleski jezik je bio toliko “neispravan” da se nismo nikako uspjeli sporazumjeti iako su bili višestruko najjeftiniji ponuđači. Uvidom u portfelje odmah je na prvu bilo jasno da pri izradi stranice koriste Joomla CMS sa free verzijom neke teme, gdje mudro skidaju copyright oznake proizvođača teme, te ih prodaju kao gotov proizvod – a što vas moež dovesti u pravne probleme danas sutra – odnosno problem nepridržavanja uvjeta korištenja “free ili demo” teme – nasilno uklanjanje linka na autora ili zaštićenih logotipa uporabom .CSS-a i naredbe “hide” u IT svijetu, pa i po međunarodnom pravu predstavlja kazneno djelo ili prekršaj ovisno o situaciji – svakako sve može rezultirati ozbiljnom tužbom prema pravnoj osobi koja stranicu i taj dio koda koristi.

Belgijski i Nizozemski ponuđač imali su zanimljive portfolije, uredno su komunicirali na engleskom jeziku, dok je Nizozemski predstavnik spremno odgovorio da nije nikakav problem kreirati stranicu na HR jeziku uz stručni prijevod na engleskom. Orgnaizirao je i shared google drive direktorij za razmjenu materijala i generalno vrlo kvalitetno pristupio situaciji. Predložio je i hosting kompanije za smještanje stranica, te ponudio kao dodatnu komercijalnu uslugu parametrizaciju domene, mailova DNS i MX zapisa i ostalih detalja – te predložio vlastitu tvrtku za daljnji webmastering i održavanja sustava.

I dalje je kod ostalih očit nedostatak post-servicea što je dugoročno za vlasnika stranice najveći i najčešći problem.

… i za kraj… najzabavniji dio….

5 DOMAĆIH “WEB DEVELOPERA” NA CRNO:

Radi se o pojednicima, koji su očito imali nekakve pokušaje izrade stranica u ovom ili onom online web builderu poput weeblya ili vixa, nešto malo sa Joomla CMS-om ili WordPress CMS-om, a jedan nam je ponudio izradu stranice koji za podlogu ima samo HTML bez ikakve mogućnosti backend uređenja – potpuno statični sustav. (Sva imena su potpuno izmišljena)

  1. Marko – Joomla – 550 HRK
  2. Ivan – WordPress – 750 HRK
  3. Stjepan – WordPress – 1600 HRK
  4. Goran – e107 CMS – 2000 HRK
  5. Mladen – HTML static – 3500 HRK

Sva petorica stavljeni su pred kušnju, odnosno postavljeno im je pitanje kako je moguće da tako jeftino naplaćuju uslugu izrade stranica, kada legalna konkurencija (pritom se referiramo na one s početka priče) neće posao niti započeti ispod 10.000 HRK – svi su složno i spremno odgovorili “lopovi – prevaranti – kradu vas”. Kada smo porazgovarali o post serviceu – odgovori su bili uglavnom limitirani na slijedeći dio “.. gledajte, backupove si radite sami na serveru koji si morate nabaviti, updateove modula i jezgri možete raditi ili sami – po youtube tutorialima ili si nađite tvrtku koja se time bavi – na naš upit da nam preporuče nekoga za održavanje i webmastering – niti jedan nije predložio nikoga, čak niti sebe. Dakle cilj je jednokratno naplatiti neku količinu novca za popunu kućnog budžeta i potom nestati.

UPRAVO ZATO JE RASPON CIJENA TOLIKI I ZBOG TOGA BUNI LJUDE!

Biti ćemo iskreni – dobar dio naših klijenata koje smo usluživali u početnim stadijima rada naše tvrtke prvenstveno su bili “žrtve” ovih web dizajnera i programera u “fušu”, a plaćali su i znatno više cijene od navedenih – uglavnom – imali su nefunkcionalne, nezaštićene stranice pretrpane reklamama, upitnog dizajna, sa pravnom problematikom u vidu “krađe digitalnog materijala” povredama autorskih prava, nezadovoljavanje osnovnih pravnih i zakonskih standarda RH, kao i nezadovoljavanje osnovnih načela modernih internet stranica. Priprema za integraciju standardnih nadogradnji popu instalacija modula za kontakt forme, integraciju društvenih mreža ili čak registracija korisnika korištenjem računa popularnih društvenih mreža ne postoji – o responzivnosti sučelja – odnosno prilagodbi različitim dimenzijama monitora i ekrana – od wide screen ekrana, do minijaturnih smartphone uređaja jednostavno ne postoji. Pojam SEO – koji je jedan od najvažnijih post service usluga i tehnika nakon sigurnosne kulture uopće ne postoji, dok pravni dio poput današnje obveze obavještavanja korisnika o politici kolačićima, uvjetima rukovanja i zaštitom korisničkih podataka i drugih GDPR odredbi je nešto apstraktno kod izvođača stranica iz ove kategorije.

Pojam zlatna sredina postoji od pamtivijeka i postoji s razlogom pogotovo kada su cijene usluga u pitanju. Naime – razlozi ekstremno visoke ili ekstremno niske cijene unutar istog raspona usluga su očiti – ili izvođač nema interesa odraditi više jeftinijih projekata zbog nedostatka sistematizacije samog kadra koji se bavi konkretnom uslugom, ili pak s druge strane – lovci u mutnom koji ne izdaju fakture, ne plaćaju poreze, ne garantiraju nikako za svoj posao – dok stručnost, profesionalnost u spektru znanja koji traži ovaj branša je limitirano na autoinstallere određenih cms sustava kroz cpanel i download određene free teme s uklanjanjem brand elemenata stvarnog proizvođača.

Spine ICT kao i nekoliko konkurentskih tvrtki s kojima često i surađujemo u oba smjera, svakako razinu svoje usluge drži na profesionalnoj i stručnoj razini uz prikladnu srednju cijenu pružanja usluge, koja podjednako odgovara svakome iz RH kao i svakome iz bilo koje druge zemlje EU. Cijena se definira sukladno predviđanju utrošenog vremena na izradu konkretnih zahtjeva, na količinu i cijenu licenci potrebnih za provođenje projekta, kao i po količini objavljenog, obrađenog i prilagođenog sadržaja na samim stranicama, dok se za usluge trajnog održavanja i webmasteringa cijena usluge na mjesečnoj razini definira individualno u dogovoru s klijentom, ovisno o očekivanim aktivnostima kroz mjesec – uz kvartalne prilagodbe cijene u odnosu na mjereni period.

Podijelite sadržaj na društvenim mrežama

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
WordPress and WHMCS integration by i-Plugins